Natalia Babici a răspuns la întrebările cititorilor deca.md

0

Conferința on-line s-a încheiat!

Care sunt necesitățile speciale și principalele probleme cu care se confruntă persoanele cu dizabilități de auz? Cum se informează și cum își realizează dreptul fundamental de a alege acești oameni?

La acestea dar și alte întrebări de la cititorii deca.md a răspuns în cadrul unei conferințe on-line Natalia Babici, vicepreședintă a Asociației Surzilor din Republica Moldova.

Important!

1.Vă invităm să adresați întrebări folosind formularul de la finalul articolului.

2.Pentru a păstra relevanța discutiei, nu vom valida întrebările care nu se referă la temele anunțate sau care constau în atacuri la persoana, precum și comentariile care nu conțin întrebări.

Eugen
Ce dificultăți întîmpină persoanele cu dizabilități de auz în procesul exercitării dreptului său fundamental de a participa la alegeri?
Natalia Babici
Persoanele cu dezabilități auditive au problema la exercitarea dreptului la alegeri prin accesul limitat la informație și anume: 1. Nu au informație despre candidații la alegeri;

2. Este lesne de a face alegerea pentru cine să-și dea votul și atunci apelează la membrii familii lor ori sunt influențați de alte persoane cunoscute lor.

3. Nu este informație în scris destulă pentru aș-i exercita votul- indicații, adresa, metoda de vot etc., dar dacă este , atunci în unele secții de votare informația nu este amplasată accesibilă pentru alegător.
Vasilisa
Descrieți, vă rog, comunitatea persoanelor cu dizabilități de auz din Republica Moldova.
Mulțumesc.
Natalia Babici
Comunitatea persoanelor cu dezabilități auditive este organizația obștească la nivel național Asociația Surzilor din RM, în care intră 3500 membri și care cuprinde 4 Filiale Teritoriale, plasate în 4 regiuni al Moldovei.

Asociația Surzilor se ocupă de evidența persoanelor cu deficiențe de auz, integrarea lor în societate, prestarea serviciilor de interpretare în limbajul semnelor, educație, medicină,protecție socială, cultură, sport.

Asociația are create Întreprinderi Specializate pentru angajarea în câmpul muncii a persoanelor cu dezabilități.
George
Accesul în mediul educațional - cum statul asigură acest drept pentru persoanele cu dizabilități de auz?
Natalia Babici
Sistemul educațional- este un handicap mare al persoanelor cu deficiențe de auz. În RM sunt numai 2 grădinițe specializate- 1 în Ghișinău și 1 în or. Bălți. Sunt 3 Școli speciale, care merg spre lichidare conform planului Min.

Educației.În sistemul educațional pedagogii nu posedă limbajul mimico-gestual-limba vorbită de surzi, deaceia și nivelul cunoștințelor acestor copii lasă de dorit.

O altă problemă este, că persoanele surde în școlile speciale nu pot susține BAC -ul, trebuie să meargă cu persoanele sănătoase, dar nivelul de cunoștințe e limitat. Reiese, că din start, ei sunt limitați de a obține studii superioare. De asemenea e o problemă cu angajarea în câmpul muncii cu așa nivel de studii.
Vasile
Cum comunică cu mediul extern o persoană cu dizabilități de auz: atunci cînd merge la medic, cînd are nevoie să solicite Salvarea sau un alt serviciu de urgență?
Mulțumesc.
Natalia Babici
Aveți perfectă dreptate, problema principală a persoanelor cu dezabilități, este comunicarea cu alte persoană.

În mediul lor surzii comunică în limbajul semnelor,însă când au necesitatea de comunicare în alt mediu, atunci apelează la serviciile interpretului în limbajul mimico-gestual( semnelor) la ASRM ori membrii familiei lui,ori vecini,ori își expun doleanța în scris pentru a fi înțeleși.
Anna
De ce doar postul național TV are o emisiune informativă accesibilă (în limbaj mimico-gestual) pentru persoanele cu dizabilități de auz? De ce astfel de misiuni nu sunt posibile și la alte posturi TV, în special la cele private?
Natalia Babici
Conform Legii Audiovizualului, toate TV trebuie să transmită măcar un buletin de știri 10 minute în zi ori titrarea lor simultan ( cu toate că persoanele sănătoase au acces la TV și buletine de știri de câteva ori pe zi), însă Consiliul Coordonator al Audiovizualului se fac a nu vedea acest fapt. Pentru informare, din luna februarie este interpret și la TV – PRIME TV.
Liliana
Deseori remarcăm la diferite posturi TV, care practică/utilizează linia cursivă, că pe ecran apare o imagine, iar linia cursivă se referă la un alt eveniment. Cum interpretează persoanele cu dizabilități astfel de situații?
Mulțumesc.
Natalia Babici
De fapt citesc ceia ce scriu, dar la imagine se uită ca la o fotografie ori desen. Deseori apelează interpreții pentru a concretiza informația.
Petru
Angagarea în cîmpul muncii este o problemă acută pentru persoanele cu dizabilități. Cum este soluționată această problemă în cazul persoanelor cu dizabilități de auz?
Multumesc
Natalia Babici
Problema este comunicarea cu angajatorul și colegii. De aceia Asociația Surzilor a și fondat Întreprinderi Specializate pentru angajarea acestor categorii de persoane , dar a apărut o altă problemă - lipsa volumele de producere și pieței de desfacere.
Sergiu
Care sint primele 5 cele mai mari probleme, in opinia Dvs., cu care se confrunta persoanele cu dizabilitati de auz in Moldova?
Natalia Babici
- Accesul la informare;
- Bariera de comunicare;
- Integrarea în societate – educație, muncă.
- Crearea unei familii;
- Procurarea spațiului locativ;
- Accesul la măsuri cultural și sportive;
- Învățarea unui limbaj mimico- gestual corect etc
Ana
Ce trebuie sa faca statul pentru a integra cat mai mult persoanele cu dizabilitati de auz in societatea noastra?
Natalia Babici
Să îmbunătățească economia Țării și să creeze mecanismul de implementare a Convenției ONU cu privire la protecția persoanelor cu dizabilități și Legii nr.60 cu privire la integrarea socială a persoanelor cu dizabilități.

Aceste acte legislative să fie funcționabile.
Arsenie Lozovanu
Persoanele cu dizabilitati de auz aun acces la viata sociala si politica din Moldova sau drepturile si posibilitatile lor sint limitate?
Natalia Babici
Drepturile persoanelor cu dizabilități la viața socială și politică sunt limitate din lipsa accesului la informație și bariera de comunicare.

În RM sunt puțini interpreți în limbajul mimico-gestual și nu reușesc să presteze serviciile de interpretare. Înscrierea pentru a primi acest serviciu se face cu o săptămână inainte.

Pentru a-și face studiile în colegii au nevoie de ajutorul interpretului, pentru a-și hotărî problemele cotidiene de asemenea necisită prezența interpretului în limbajul semnelor - școală, policlinică, judecată, notar, alegeri etc.

Comentarii

replice

Share.

Comments are closed.