Discuția online s-a încheiat. Expertul Igor Meriacre a discutat cu cititorii deca.md despre incluziunea socială în Republica Moldova

Discuția online s-a încheiat.

Accesibilitate infrastructurală, design universal și incluziune socială în Republica Moldova. O privire din exterior asupra oblemelor dar și oportunităților din sfera incluziunii.

Discutăm cu Igor Meriacre, expert în domeniu, recent stabilit în Marea Britanie.

Răspunsurile la întrebări sunt publicate mai jos.

Important!

1.Vă invităm să adresați întrebări folosind formularul de la finalul articolului.
2.Pentru a păstra relevanța discuției, nu vom valida întrebările care nu se referă la temele anunțate sau care constau în atacuri la persoana, precum și comentariile care nu conțin întrebări.

Liliana
Domnule Igor,
care este definiția dvs. „designului universal”?
Mulțumesc
Igor Meriacre
Salut. Pentru mine “design universal” înseamnă - condiții adecvate și comode pentru toate persoanele, dacă vorbim de clădiri - atunci intrare și acces la toate utilitățile/serviciile - în condiții egale, dacă vorbim de transport - la fel condiții de acces și deplasare în maximă siguranță în toate tipurile de transport public urban sau interurban. În UK în 90% aceste condiții sunt respectate, în special în clădiri și servicii create de acum 10-15 ani. În clădirile vechi - sunt condiții accesibile care au fost create aparte.

Un simplu exemplu referitor la transport - autobuzele urbane sunt toate cu podeaua joasa, au rampa la intrare care poate fi deschisă de șofer, dar deoarece stațiile sunt amenajate cu o zonă mai ridicată specială, mamele care duc copiii în cărucior, persoanele în etate, persoanele cu dizabilități - au acces liber și direct în salon. Autobuzele interurbane - au un ascensor special, doar că trebuie să anunți compania de transport cu cel puțin o zi înainte despre faptul că vei avea nevoie de condiții speciale.

În toate clădirile ce oferă servicii publicului (comerciale sau de stat) sunt amenajate veceuri accesibile, care au și comodități pentru a schimba scutecele bebelușilor.
Victor K.
Salut, Igor!
Te rog, să ne spui, care au fost primele impresii despre accesibilitate în moment ce ai sosit în Marea Britanie?
Mulțumesc.
Igor Meriacre
Prima impresie despre accesibilitate în Marea Britanie - o mulțime de oameni în scaune cu rotile ( în special electrice) pe străzi, și în special persoane în etate. În magazine bătrânii sunt însoțiți de asistenți pentru a face cumpărăturile necesare.

Acces liber în orice clădire în care se prestează sau oferă serviciile necesare. Persoane cu dizabilități de vedere care merg însoțiți de câinii speciali. Deplasare liberă pe trotuare, în parcuri, transport public. În orice instituție privată sau publică - vecee accesibile inclusiv cu condiții pentru a schimba scutecele bebelușilor. Condiții ce în primul rând oferă dreptul la libera alegere.
Eugen
Cum se vede problema accesibilității și incluziunii sociale de la noi, prin comparație, după ce aveți
posibilitatea să vă distanțați și să analizați lucrurile la rece?

Merci
Igor Meriacre
Timp de 17 ani cât am lucrat în sectorul ONG în Moldova - noi permanent am ridicat și am arătat problema lipsei condițiilor de accesibilitate. Multe lucruri deja sau schimbat - troleibuze cu podeaua joasă, rampe de acces (chiar dacă nu toate corespund cu standardele necesare). Însă multe lucruri așa și au rămas nerezolvate.
O primă problemă - autoritățile nu conștientizează necesitatea respectării condițiilor de accesibilitate, văd această problemă ca necesară doar pentru persoane cu dizabilități, fără a vedea în calitate de persoane afectate și persoanele în etate și mamele cu copii mici.

Până la moment nu există un mecanism de verificare și evaluare a condițiilor de accesibilitate, fără de care - fiecare instituție sau agent economic - dacă și crează “condiții accesibile”, le organizează cum îl duce capul. În UK acest lucru nu se întâmplă din simplu motiv - nu primești autorizație de funcționare dacă nu respecți toate standardele (acces fizic, acces la informație, asistență în caz de necesitate).

Cu părere de rău - nu am reușit să creăm o masă critică, care să includă atât persoane cu dizabilități, cât și părinții copiilor mici, persoane în etate.

Ca să schimbăm ceva - este nevoie de presiune constantă.
Atitudinea în UK ar suna în felul următor - ai drepturi dar ai și responsabilități, noi te ajutăm până aici - mai departe dai singur din coate, ai toate condițiile și suportul necesar așa că mergi la muncă.
Natalia, ASRM
Cum verificați accesibilitatea la infrastructur[ a persoanelor cu deficien'e de auz? Aceste persoane `Aud~ cu ochii, credeț'i că au ei acces liber la această informare vizuală? Ce tr. să facă statul RM pentru a implimenta Convenția ONU cu privire la drepturile persoanelor cu dizadilități8 referitor la accesibilitate?
Igor Meriacre
Câteva observații referitor la accesibilitate la informație pentru persoane cu dizabilități de auz:

foarte multă informație în formă de panouri, postere, iar în instituțiile de stat la recepție de multe ori sunt instalate monitoare cu touchscreen unde persoanele pot introduce întrebarea, sau să scrie numele și data de naștere pentru a informa specialistul cu care are stabilită întâlnirea despre faptul că a ajuns în instituție;

cu părere de rău în transportul public în orașul Norwich - nu se afișează denumirile următoarelor stații, dar un caz la care eu am asistat - o persoană cu dizabilitate de auz sa apropiat de șofer la stație și a scris cred că o întrebare referitor la o stație anumită, șoferul ea scris un răspuns, iar peste câteva stații când a oprit - a ieșit în salon și a arătat persoanei că este stația necesară;

deoarece orice comunicare cu autoritățile se face prin email și prin poștă, chiar dacă de la început a fost un sunet la serviciul respectiv, în fiecare scrisoare primită de la serviciile medicale sau sociale sau fiscale - este indicat un nr de telefon pe care se poate expedia un SMS în cazul persoanelor cu dificultăți de auz;
la fel pentru întâlnirile programate la medic sau la alte servicii sociale - persoana ci dificultate de auz are dreptul (din timp) să ceară asistența unui interpret.
Victoria B.
Igor, salut!
Spune-mi te rog, care ar fi bunele practici din Marea Britanie, legate de accesibilitatea și incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, care ar putea fi implementate în Republica Moldova?
Igor Meriacre
Bune practici sunt multe și toate aș fi vrut să fie aduse și în Moldova, dar câteva din cele mai importante:

Ar suna un pic utopic dar - crearea mecanismului de evaluare și obligare pentru respectare cerințelor referitor la accesibilitate;

În cazul persoanelor cu dizabilități, persoanelor în etate sau oricare persoane ce întâmpină probleme de mobilitate - anunți serviciul social care se numește Adult Social Services și în timp de 2 săptămâni la domiciliul unde te afli se deplasează un terapeut ocupațional - care efectuează evaluarea condițiilor de trai (prin prizma accesibilității), condițiile tale fizice, și elaborează un raport cu recomandări. Mai departe autoritatea locală te ajută să adaptezi locuința la necesitățile tale specifice (pe cât e posibil). Suma maximă investită de APL poate ajunge la 1200 Lire. Scopul este de a crea condițiile necesare pentru ca persoana să rămână activă și independentă, și tot odată să aibă nevoie de cât mai puțină asistență;

O altă practică
- echipamentele de mobilitate
- în sistemul medical de stat funcționează un serviciu
- Re-Enablement Service - care evaluează persoanele și le prescrie echipamentele necesare și personalizate conform cerințelor și condițiilor fiecărui în parte, fie asta proteză auditivă, scaune rulante, sau proteze / orteze.

O practică cea mai importantă cred că - în UK de de mulți ani au renunțat la gradarea dizabilității, și inclusiv plata alocațiilor de dizabilitate. În caz că persoana a contribuit prin plata impozitelor sociale - el va primi o pensie respectivă. Orice persoană (cetățean/rezident UK) este eligibilă pentru a primi ajutorul necesar în caz că venitul financiar este mai mic decât minimul necesar. Statul întreprinde mai multe măsuri pentru a oferi șansa persoanelor cu dizabilități să se încadreze în câmpul muncii.
Marina P.
Buna ziua, dle Igor Meriacre!
Din experiența dvs. pe care ați avut-o în Marea Britanie, spuneți-mi vă rog, ați simțit vreo diferență de atitudine/abordare a persoanelor cu dizabilități, utilizatoare de scaun rulant?
Vă mulțumesc anticipat!
Igor Meriacre
Abordare specială pentru utilizatorii de scaun rulant - da am văzut, am auzit și am simțit, dacă te adresezi la oricare persoană - prima întrebare din partea acestora este “Cu ce vă pot ajuta”, și dacă răspunzi “da” și explici cum ai vrea să fii ajutat atunci oamenii te ajută, caută soluții pentru a rezolva problema. Dar deoarece în mare parte infrastructura este accesibilă - orice persoană în scaun rulant de cele mai multe ori se descurcă de sine-stătător. Sau în cazul când persoana are o dificultate de mobilitate mai gravă - de obicei este însoțită de un asistent.

În Moldova cu părere de rău anume lipsa condițiilor accesibile și lipsa serviciilor de suport necesare - impune persoanele să fie mult mai dependente de ajutorul din partea altor persoane. Un alt aspect este atitudinea umană - dacă te simți rău sau ai o înfățișare mai “speriată” - atunci numai decât se vor apropia câteva persoane să întrebe dacă ai nevoie de ajutor.
Nicu
De cît ani are nevoie Republica Moldova de a ajunge din urmă Marea Britanie din punct de vedere al accesibilitătii?
Igor Meriacre
Eu cred că Moldova ar ajunge din urmă Mare Britanie în 5-10 ani, dacă ar exista obligativitatea respectării condițiilor necesare. Cel mai ușor este să fie accesibilizate instituțiile publice și private - vorbim de cerințele minime și adaptare rezonabilă. Pentru a accesibiliza transportul este nevoie de mai mult timp - și anume pentru a schimba unitățile vechi cu altele mai noi dar deja accesibile. Iar infrastructura drumurilor și trotuarelor - la fel în timpul reparațiilor planificate ar trebui să fie întreprinse și lucrările de accesibilizare.

Șansele sunt mari - este nevoie de dorință și înțelegere a necesității de a face aceste schimbări.
Iuliana
Care sunt măsurile care ar trebui de întreprins urgent in Republica Moldova pentru a spori rata de accesibilitate?
Igor Meriacre
Sunt mai multe măsuri urgente care trebuie întreprinse:

Crearea mecanismului (funcțional și lucrativ) de evaluare și monitorizare a respectării condițiilor de accesibilitate;

Adoptarea și implementarea Planurilor de accesibilizare a tuturor serviciilor (medicale, sociale, educaționale, ș.a.);

Emiterea Autorizațiilor de funcționare pentru oricare servicii comerciale și nu numai - doar în cazul când acestea îndeplinesc condițiile de accesibilitate necesare;

Sporirea gradului de conștientizare și responsabilitate civică în rândul tuturor cetățenilor, nu numai a celor ce întâmpină dificultăți;

Introducerea în cursurile de studii a facultăților de arhitectură, construcții, urbanizm, asistență socială, kinetoterapie, ș.a. - a obiectelor “design universal, accesibilitate, adaptare rezonabilă“.
Elena P/
Cum apreciați atitudeanea celor din jur în Marea Britanie față de persoanele cu dizabilități?
Mulțumesc.
Igor Meriacre
Atitudinea este foarte simplă - tu ai aceleași drepturi ca și oricare altcineva, doar că posibil ai nevoie de careva condiții speciale. Dacă ai nevoie de ajutor - spune.

În rest - atunci când mergi pe stradă, la magazin, sau cafenea, sau muzeu, sau vrei să urci în autobus - oamenii te ajută dacă ceri acest lucru și explici cum.

Nu am observat atitudine de milă - mai mult de apreciere dacă ești activ și faci ceva. Doar că știu că nu importă ai dizabilitate sau nu - dacă ai încălcat legea, atunci pedeapsa e pe măsură.
Valentina
Cum este organizat transportul public inclusiv serviciile de taxi pentru utilizatorii de scaune rulante? Este el gratuit? Ce se intimpla daca am nevoie sa merg în alt oras și nu am masina?
Igor Meriacre
Transportul public în Marea Britanie la fel se conformează la legile și standardele existente. Am reușit să utilizez transportul public (autobusele) doar în orașul Norwich (în care locuiesc la moment) și în Londra. Prima regulă - accesibilitatea - acces liber în interior, asistență necesară oferită de șofer, majoritatea stațiilor de autobus cu platforme ridicate speciale. Comoditate pentru toate persoanele - design universal. Doar că și anumite restricții - nu mai mult de o persoană în scaun rulant în autobus, sau dacă sunt două mămici cu copii în cărucior - la fel vei fi nevoit să aștepți alt autobus sau să mergi la altă rută.

Transportul interurban - biletul poate fi cumpărat onlain cu ceva timp înainte, si este nevoie să informezi compania despre faptul că ești în scaun rulant și vei avea nevoie de asistență, în acest caz pentru ziua și ruta respectivă va fi rezervat anume un autobus cu ascensor.
Trenurile și infrastructura feroviară cum am înțeles sunt total accesibile - încă rămâne să le testez.
Referitor la serviciile de Taxi - cred că jumătate din mașinile taxi care le văd în oraș sunt de tip - minivăn - cu rampă și spațiu pentru utilizatorii de scaun rulant. De ce așa de multe? Simplu - în scaun rulant se deplasează nu doar persoanele cu dizabilități, numărul acestora este mic, în mare parte în scaune rulante se deplasează persoanele în etate, și astfel taxiurile sunt întrebate. În plus în aceste mașini sunt mai multe locuri pentru pasageri.

Referitor la transport gratuit - în Marea Britanie funcționează un sistem pentru transportul urban (doar urban) care se numește Travel Pass. Persoanele care aplică la acest serviciu trebuie să completeze un formular în care descriu problema de mobilitate, după care au nevoie și de o confirmare din partea unui specialist (medic sau terapeut ocupațional). Dacă ești eligibil - primești un card cu poza ta, care di fiecare dată trebuie scanat când te urci în autobus sau mergi în metrou. Cardul funcționează doar în raza transportului urban și suburban (la o distanță de 30-40 km). În cazurile când mergi în alt oraș cu transportul interurban - trebuie să plătești.
Ruslan M.
O întrebare despre despre viata independenta - care este diferenta dintre conditiile de acolo si cele din Republica Moldova, pe cit de independent sinteti acum?
Igor Meriacre
Viața independentă pentru mine înseamnă - libera alegere a ceea ce doresc să fac, unde doresc să fiu, ce doresc să cumpăr, ce doresc să mănânc, ce doresc să îmbrac, cu cine doresc să mă întâlnesc, ce doresc să vizitez, ș.a. Inclusiv înseamnă cum ajung și cum mă descurc atunci când am nevoie. Pentru ca dorințele și necesitățile să fie posibil de realizat clar că este nevoie de infrastructura accesibilă, condiții egale pentru toți. Sunt și anumite impedimente - de exemplu autobusele urbane sunt cu 2 etaje - nici de cum nu mă pot urca la etajul doi, dar aș vrea :).

Pot să răspund că da - în Marea Britanie sunt mult mai independent decât în Moldova. Am posibilitate să ajung la orice instituție de care am nevoi utilizând doar transportul public, pot să fac cumpărături la libera alegere, nu sunt restrâns în timp de faptul că nu sunt vecee accesibile și cumva să mă limitez la timpul petrecut în afara apartamentului. Nu am nevoie de asistență pentru a accesa serviciile necesare.

Iar dacă aș avea nevoie de asistență la deplasare de exemplu - serviciile sociale oferă sau echipamentul necesar sau un asistent pentru perioada de timp necesară.
Alexandru B.
Daca cunoasteti - cum sunt atrasi la raspundere cei ce nu respectă condițiile de accesibilitate? Este vre-o inspecție specială?
Igor Meriacre
Încă nu cunosc toate detaliile referitor la verificarea și atragerea la răspundere a celor ce nu respectă normele necesare, doar știu că în momentul când sunt aprobate legi sau standarte noi, toți trebuie să se conformeze cu acestea. Clar că acest lucru nu se întâmplă în o zi, este nevoie și de o perioadă de timp. Locuitorii orașului Norwich povestesc că acum 5-6 ani și aici în oraș nu toate autobuzele erau accesibile, aceste schimbări sau făcut treptat. La fel și cu serviciile private sau de stat - ele au început să fie accesibilizate aproximativ 15 ani în urmă. Dar cel puțin încă de 15 ani în urmă - toate clădirile noi construite deja aveau proiectate și respectate condițiile de accesibilitate și conceptul de design universal.

Referitor la răspundere - magazinele mari sau instituțiile de stat au toate condițiile necesare. Dacă vorbim de magazine, cafenele, frizerii, alte servicii amplasate în clădiri mici - acestea nu pot obține autorizația de funcționare în caz că nu respectă normele. Și dacă la intrare este un prag sau o treaptă - atunci pe ușă scrie “în interior este rampa mobilă, solicitați personalul”.

Un alt aspect observat în Marea Britanie - majoritatea clădirilor sunt construite fără trepte la intrare, și atunci clar că este mult mai ușor să organizezi accesul.
Poate e timpul să schimbăm ceva în principiile de construcții?
Emma M.
Igor, bungasit pe meleagurile on-line moldave! Este oare posibil pe viitorul apropiat sa vedem niste poze cu accesibilitate din tara Britana, cu care ai luptat in Moldova? Spre exemplu -- acces la statii de transport public, afara si in transport inclusiv, intrarile in diverse locuri, cum ar fi si institutie , si locul de agrement, si cafenea, si teren sportiv. Si cam multe sa vad vehicole personale adaptate pentru persoane cu dizabilitati? Multumesc.
Igor Meriacre
Salut Emma. Mulțumesc pentru idee. Am început deja să adun mai multă informație și în special poze din diferite locuri și la diferite obiecte pentru a arăta cum este posibil cu efort minim să creezi și să respecți condițiile de accesibilitate. Este foarte interesant să vezi cum sunt rezolvate anumite situații, în așa fel că să fie comod pentru toți.

După această discuție voi aduna pe grupe mai multe poze și voi face o prezentare.

Referitor la automobilele adaptate pentru persoanele cu dizabilități - este un sistem întreg care funcționează, și care începe de la evaluarea necesităților și abilităților, posibilitatea de a proba diferite tipuri de adaptări manuale, după care reutilarea automobilului. Inclusiv în cazul persoanelor utilizatoare de scaun rulant - instalarea unui ascensor special care urcă scaunul rulant în mașină, și atunci rudele sau apropiații nu trebuie să-și “rupă spatele”.

Am început să adun poze și la acest subiect.

Cred că este nevoie de acumulat informații referitor la mai multe aspecte ale accesibilității, și atunci pentru fiecare capitol să fie elaborată și o prezentare. Voi face acest lucru în timpul apropiat.
Emma M.
Igor, spune te rog, daca ai avut ocazie sa urmaresti situatia in instituiile medicale, atitudinea si relatia din partea celor cu abilitati depline si fata de noi, persoane cu dizabilitati in institutii medicale. Daca este accesibilitatea in ceea ce priveste, locul de asteptare in hol, bloc sanitar, oare este un rind, banchetele sau loc adaptat unde tu stai si poti rezista acest timp pina ajungi la medic. Multumesc.
Igor Meriacre
Referitor la instituții medicale - la general serviciile medicale sunt organizate altfel ca la noi. Nu au policlinici mari de tipul celor prezente în Moldova, sunt cabinetele medicilor de familie care se numesc GP - General Practice și care includ și câteva cabinete unde oferă serviciile necesare surorile medicale: pansamente, injecții sau picurători, control de rutină.

Un alt aspect este - programarea din timp, atât online cât și direct la recepție sau la medic în timpul vizitei. Sau de exemplu - eu am fost la medicul de familie și l-am rugat să-mi facă referință la serviciul de scaune rulante - deoarece scaunul meu are probleme. Peste 5 zile am primit o scrisoare prin care am fost invitat la acest serviciu în o zi și o oră anumită. La fel se întâmplă și cu alte servicii. Programarea previne rândurile și cozile inutile, în plus persoanele știu că trebuie să ajungă cu cel mult 10-15 minute înainte de timpul programat. Ai timp să mergi la baie sau să servești un pahar de apă. În instituțiile unde timpul de aflare este mai mare, de exemplu - eu am petrecut 2 ore la serviciul de scaune rulante - în hol este situat un aparat ce vinde cafea sau ceai, și un aparat pentru snacuri.

În GP-uri dar și în Toate celelalte instituții sunt vecee accesibile, sunt bănci comode și scaune, sunt reviste și broșuri de specialitate care le poți citi atâta timp cât aștepți.
Referitor la atitudine - deoarece fiecare persoană vine la timpul programat - dispar condițiile de tensiune, în cele 4-5 vizite la medicul de familie nu am observat să fie cineva supărat sau nervos din cauza mea. La fel nu am văzut să vină cineva și să încerce să intre fără programare. Chiar dacă ai vrea să intri la medic - ușile în holul unde se află cabinetele medicilor se deschid doar din interior, adică atunci când medicul te invită. Imediat ce ajungi în instituție - te apropii de recepție și prezinți scrisoarea cu programare, sau dacă ai făcut-o online îi informezi că ai ajuns, iar recepționista prin intranet informează specialistul la care ai venit.

În cazurile când este ceva urgent - sau apelezi la urgență, sau trebuie să suni la GP să explici situația, și atunci te poate primi orice medic disponibil. Toate datele despre pacienți și istoria lor se păstrează în format electronic, astfel orice alt medic are acces și vede care sunt problemele cu care te-ai adresat mai înainte, ce medicamente ai luat sau ei acum, și poate să prescrie tratamentul necesar sau să te direcționeze la serviciile specializate.
Medicii specialiști - oftalmolog, chirurg, urolog, ș.a. primesc doar în cadrul spitalelor sau centrelor specializate, inclusiv unde pot fi efectuate și diverse proceduri ce nu necesită spitalizare.

Dar clar că acest sistem a fost introdus cu timpul și oamenii au fost educați ca să-l respecte. Și la noi este posibil acest lucru, doar că este nevoie de timp și informarea populației despre necesitatea acestor reforme și efectele pozitive.

Sunt multe lucruri interesante de învățat, vom face acest lucru și vom informa și autoritățile din Moldova despre experiențele pozitive.
Emma M.
Igor, multuemsc frumos din partea comunitatii noastre moldave pentru raspunsuri cu toate amanuntele, este mult de munciti, si cu informatie suplimentare va fi mai usor. Bafta noua in toate cele ce facem in comun.
deca.md
Si noi va multumim pentru participare activa la discutie.

Comentarii

replice